מה הן התכונות השליליות שלך? – איך עונים על זה?

הייתם מעדיפים שלא ישאלו אתכם על "תכונות שליליות" ובכל זאת, יש סיכוי גדול שבאחד הראיונות השאלה הזו תעלה. אז בואו נדבר על שיטה שיכולה לקצר את זמן ההכנה שלכם.
תוכן עניינים

מה זה אומר תכונה שלילית?

תכונה שלילית שכדאי שתציגו –  תכונה שיש בכם, משהו באופי שלכם, בגישה שלכם שיכולים להפריע לכם להצליח בתפקיד. עכשיו או בעבר. לכם באופן אישי או לאנשים שעובדים איתכם. חפשו קושי מסוים שיש לכם. חפשו משהו שתרצו לשפר או שהעירו לכם בנושא בעבר.

אם רוצים למצוא תשובה מהר יותר – דמיינו ששאלו אתכם "ממה שאת מכירה את עצמך לאורך כל השנים, בחיים, בלימודים, בעבודה, מה הדבר שהכי יכול להפריע לך להצליח בתפקיד?". נכון שעכשיו קל יותר למצוא תשובה?

 

לנוחיותכם, מדובר באחת מארבע האפשרויות להלן (על פי איריס)

  1. תכונות שמפריעות לכם היום בעבודה
  2. תכונות שהפריעו לכם בעבר בעבודה
  3. תכונות שלכם שמפריעות כיום לאנשים סביבכם
  4. תכונות שלכם שהפריעו לאנשים סביבכם בעבר

איך לנסח תשובה מנצחת?

  1. לתת כותרת לתכונה. כך אתם מאכילים אותם בכפית מה בדיוק הם צריכים להבין ולחשוב. כי אחרי הכל אם תגידו "סגנון ניהול" יש לפחות 100 פרשנויות רלוונטיות אבל אם תגידו "סגנון ניהול של מיקרו" יש לזה רק פירוש אחד.
  2. לתת דוגמא איך מפריעה או הפריעה. גם כאן אתם מאכילים בכפית, אתם נותנים דוגמא אחת לפחות קונקרטית שמבהירה בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים איך בדיוק אותה יכולת / תכונה / סגנון אישיות / גישה לעבודה ולחיים מתבטאת בהקשר של עבודה.
  3. להסביר איך מטפלים בזה היום, או איך שיניתם את זה בעבר, או שזה נושא שאתם עובדים עליו. התכל'ס של התכל'ס. כי רק לעסוק במה לא מוצלח בכם זה רלוונטי בשיחה עם פסיכולוג או פסיכולוגית לא כשאתם בראיון עבודה. אף אחד לא רוצה להעסיק אנשים שיודעים שמשהו לא טוב אצלם ולא עושים עם זה כלום. אין שום דרג בארגון שמישהו רוצה להעסיק בו גבר או אישה שרואים תקלות ובעיות ולא עושים כלום בנידון. לכן, זה סעיף קריטי בבניית התשובה. בדיוק כמו בהכנה מראש לשאלה "אבל אין לך ניסיון ב…" 
גם הם מצאו עבודה

שיטת הטבלה לתכונות שליליות

צרו לכם טבלה שכוללת 3 חלקים
• רשימה של תכונות חלשות או קשיים שיש לכם.
• דוגמא אחת לפחות
• פתרון אחד לפחות שעשיתם בו שימוש או מתכוונים לעשות בו שימוש

לפניכם 4 דוגמאות מהכנה של לקוח שעבדתי איתו. הקשיים בצד ימין יתכן ומוכרים גם לך. בוודאי הסעיף הראשון.

התכונה / קושיכיצד מפריעה לך / לאחרים – דוגמאמה עשית / עושה כדי לשפר ולהתמודד
לא מספיק פוליטיקאיאני מרגיש  שאחרים יודעים למנף הצלחות שלהם ואני פחות מצליח. העובדה שאני משמש בתפקיד חשב עם הנסיון שיש לי מראה שאינני מצליח למנף את הצלחותיימדגיש הצלחות והישגים. אם בד"כ הייתי מחלק את הקרדיט להצלחות לצוות – אני זוקף את ההצלחות גם לי
מאד משימתי. בסופו של דבר מה שיקבע זה אם עמדנו במשימה או לאאני מודד הצלחה של אנשים על עמידה במשימותיהם. גם אם עשו עבודה טובה בשיפור התהליך –  עדיין יהיה לי יותר חשוב שיעמדו במשימהעדיין המשימה העליונה תהיה העמידה במשימה. עם זאת אני לומד היום לשבח גם שיפור תהליכים – גם אם אין עמידה בתוצאה הסופית
קשה לי עם אנשים ש"באים לעבודה" ולא באים לעבודאני שופט אנשים על פי מקצועיותם. גם האדם הנחמד ביותר אם הוא לא יודע לעבוד  – יהיה לי קשה איתואני לומד היום לראות את התמונה השלמה. גם אם אני לא חושב שאדם ספציפי יודע לעבוד, אני מחפש היום דרך לראות את זה מהצד שלו
קשה לי עם בירוקרטיה ארגונית ותהליכים לא יעילים – אשר נמצאים שם סתם ללא מטרהתהליכים אשר אינם תורמים ורק יוצרים עומס (לדוגמא – דוחות מיותרים, תהליכי אישור מיותרים, יצירת צווארי בקבוק) מאד מפריעים ליאני פועל כדי לשנות תהליכים כאלו – לתכנן אותם מחדש. אם לא – עובד כדי  ליצור תהליכים אלטרנטיביים שיעזרו לי ויורידו עומס

איזו תכונה שלילית אפשר לומר בראיון עבודה?

דוגמאות לתכונות אופי שיכולות להפריע ואפשר לשפר

  • רגישות = להפוך את המשמעות לחיובית: מודע לפרטים הקטנים
  • חשדנות = לנסח בדרך חיובית כמו, לא בוטח בכל אחד עד שמקבל הוכחות כדי לוודא איכות
  • אדישות = לנסח כלא נלחץ בקלות, לא ממהר להילחץ
  • ביקורתיות = לנסח כבקרת איכות גבוהה, פרפקציוניסט
  • עקשנות = לנסח כעומד על שלי, שואף למקסימום
  • חוסר ביטחון = מומלץ לסייג, בסיטואציות מסויימות למשל מול לקוחות מחו"ל בגלל שליטה לא טובה בשפה
  • תובענות = לנסח כדרישה בלתי מתפשרת
  • חוסר חוש הומור או פחות בן אדם של small talk
  • דומיננטיות
  • ישירות
  • סגנון ניהול של מיקרו או של מקרו
  • סגנון אישיות של גיוון בסוגי משימות / פרויקטים
  • סגנון ניהול של מתן מחמאות במשורה למשל"שמתי לב שאני לא מפרגן מספיק, ואני לומד לעשות את זה"

דוגמאות לקשיים

  • תסכול מבירוקרטיה ארגונית וסרבול בתהליכים בארגון
  • קושי עם מטרות מופשטות מידי ואמורפיות
  • אי נוחות בעמידה מול קהל גדול
  • מתן מחמאות במשורה 

דוגמאות לתשובות מראיונות של אחרים

עקשן

"אני עקשן. למשל אם אני חושב שנתונים שקיבלנו מגורמים חיצוניים לטובת איזה דוח, הם נתונים שאני לא בטוח שהם מדויקים ונכונים, אז אני מאוד עקשן לקבל את הנתונים. ואני יודע שלא פעם זה מפריע לעובדים למה אני כל כך מתעקש. ומה שלמדתי לעשות זה, לא לשנות את הדרישה, אלא לשנות את הגישה. אני מבהיר להם למה אני לא בטוח בנתונים, מסביר להם איך לבקש ולבדוק את הנתונים, ובעיקר מזהיר מה יקרה אם נגיש דוח עם נתונים שגויים. לרוב זה עובד"

סגנון ישיר דוגמא א'

"אני יודעת שלפעמים לאנשים לא פשוט עם הישירות שלי. אני אומרת כשאני חושבת שמהלך מסוים לא יעבוד, אני אומרת כשלדעתי צריך לקדם עובד מסוים ולא משנה כמה זמן הוא בארגון וזה לא לפי הספר, ואני יודעת שלאנשים לפעמים לא נוח עם זה. מה שלמדתי לעשות זה (א) להגיד שיש לי דעה בנושא ולשאול אם רוצים לשמוע אותה. (ב) להגיד חלק מהדברים בעל פה ואת השאר להעלות על הכתב מה שנותן לי אפשרות לדייק בניסוח של הדברים. מה שבטוח זה שאני משנה את הדרך ולא את העניין עצמו. לדעתי ישירות היא חלק מיושרה וזה מהותי בעיני"

סגנון ישיר דוגמא ב'

"בעבר הייתי אומר הרבה דברים מיד ובצורה ישירה. מה שגרם לי להצטייר כלא סבלני. עם הנסיון למדתי לקחת נשימה עמוקה לפני שאני אומר כל דבר שעולה לי בראש על מנת לשקול האם זה הזמן והמקום המתאים לומר את הדברים. כעת התקשורת שלי הרבה יותר נעימה ופוריה, גם כשאני מעביר ביקורת אני עושה זאת בצורה מכובדת שמובילה לשיפור ולא יוצרת אנטגוניזם"

שיחת ייעוץ חינם במרחק זום 🙂

כדאי לבוא עם ציפיות 🎁

דוגמאות נוספות לתשובות מראיונות של אחרים ואחרות

פרזנטציה מול קהל

 "הרצאה מול קהלים גדולים היא משהו שאני פחות טובה בו. בשבילי קהל גדול זה מעל חמישים איש, ולאורך השנים ראיתי שזה מסוג המצבים שגורם לי התרגשות ואי נוחות. זה משהו ששמתי לפני כמשימה לטפל בה לאור התפקיד אליו אני מועמדת ואין לי ספק שאני אוכל למצוא את דרך המלך"

קמצן במחמאות 

"כמנהל אני יודע שאני מקמץ במחמאות ואני יודע שזה מפריע לעובדים שלי ומעירים לי על זה. זה משהו שאני ער אליו רק בשנים האחרונות עם היקף האנשים שאני מנהל ואני עובד על זה. למשל אני שולח מייל או ווטסאפ כשאני שבע רצון מתוצאה ומציין שראיתי את הביצוע ואני שבע רצון. אני יודע שיש לי עוד עבודה לעשות"

זמן תכנון 

"הזמן שאני מקדיש לתכנון הוא קצר יחסית, לי זה מספיק. מה עוד שבדרך כלל זה יהיה בראשי פרקים. אני מגיע מבית של אנשי צבא, שני ההורים, ואני יודע לתכנן לפרטי פרטים בראש ורואה את השלבים לנגד עיני, אבל כשזה מגיע לכדי מסמכים שם זה משהו תמציתי מאוד. למדתי לראות לאורך השנים שיש מי שזה מפריע להם ולכן כשאני עובד עם הנהלות שיש להן חיבה למסמכים, אני נעזר בצוות שלי כדי לייצר את המסמכים והם תמיד שמחים להירתם ולעבוד על החומר בעיקר כי הם יודעים שאני תמיד נותן להם את הקרדיט כשאני מציג את המסמך בסופו של דבר"

הימנעות מעימותים 

"אני מעדיף להימנע מעימותים. ויש אנשים שחושבים שזה פחות טוב. יכול להיות, ולפעמים אני שואל את עצמי, איך הייתי אם הייתי יותר תוקפני. אבל מה לעשות שאני מעדיף ללכת בדרכי שלום, ואני משקיע זמן ומאמץ וחשיבה רבה כדי לפעול כך. וזה גם משתלם. יחד עם זאת, אני מזהה עימותים ויודע להתמודד איתם. לדוגמא, כיום בחברה שבה אני יועץ משפטי, אני עובד עם רואה חשבון בכיר מאוד, אדם מאוד נוקשה מאוד דעתן שגם לא מקבל דיעות של אחרים או אפילו נוכחות של אחרים. וזה הוא, וזה האישיות שלו. וזה אומר כל הזמן עימותים. אלא שמכיוון שמבחינתי העבודה היא קודש, אז אני נלחם על ההיבטים המשפטיים עד הסוף. כמה שצריך. לשמחתי, לא פעם ולא פעמיים גם הגענו להסכמות"

נראה אדיש 

"מה שלפעמים מפריע לי בעבודה/מפריע לאחרים סביבי בעבודה היא העובדה שאני נראה אדיש. לדוגמא: הפילו משימה דחופה שצריך לבצע תוך זמן מאד מהיר ולא הגיוני, כל חברי למשרד נלחצים ועובדים מהר, ואילו אני לא נלחץ בקלות, מוצא פתרונות הגיוניים לבעיה, ועובד תוך כדי חישוב הזמן לסיום המטלה. למדתי לתעל את התכונה הזו למקרים בהם קיים לחץ רב בעבודה ואני צריך להישאר רגוע ולעשות את עבודתי ברמה הכי גבוהה שאפשר, אז אומנם אני נראה אדיש לאחרים אבל זה עוזר לי לעבוד ביעילות ולעיתים גם מקרין לאחרים ועוזר להם"

שפה 

"קודם כל שפה, מאוד לא נוח לי עם שגיאות השפה שעדיין יש לי. למרות שאני בארץ כבר הרבה שנים עדיין מדבר וכותב עם שגיאות בעברית. רמת הדיבור יוצרת תחושה שרמתי נמוכה למרות היכולת המקצועית הגבוהה שלי. לכן אני מעודד את האנשים שסביבי לתקן אותי / ואני מעודד את האנשים סביבי והעובדים להעיר לי על שגיאות שפה"

תמונת פרופיל

נעים להכיר, אני איריס מושקוביץ.

כל השיטות שקראת עכשיו נבדקו על בני ובנות אדם.

מבוססות על 20+ שנים של אימון אישי וארגוני.

כדאי לתרגל. כדאי לאמץ.

עוד דרך לוודא שהתקשורת שלך בעבודה ובחיפוש עבודה מלאת בטחון עצמי ולא מקלקלת או גורמת לפספוס.

מה דעתך?

דבר אחד שכדאי לזכור לגבי תכונה שלילית

אני יודעת שיש דברים שאתם רוצים לשנות אצלכם ולשפר אצלכם אבל כמו שאתם שואלים אותי "איריס, האם זה מתאים לדבר על זה בראיון עבודה?", "איך לדעת מה לבחור?"

התשובה שאני תמיד אומרת "טוב שאתם יודעים במה אתם צריכים להשתפר בחיים שלכם, כשאתם מתכוננים לראיון עבודה חשוב לזכור שזו לא שיחה על החיים אלא שיחה על עבודה ולכן צריכים לבחור משהו שקשור לעבודה".

לסטודנטים – איך לענות לשאלת תכונות שליליות

בסרטון כאן 👇 תמצאו דוגמאות והסברים.

המודל הכללי כולל ארבעה חלקים:

  1. כותרת – שם של התכונה
  2. תיאור של סיטואציה  אמיתית מהחיים שלכם – שהתכונה באה לידי ביטוי
  3. מה למדתם או שמתם לב אליו – איך התכונה הזו מפריעה לכם או לסביבה שלכם
  4. מה אתם עושים היום – כדי לשנות את הדברים.

הם ישמחו להבין מה אתם חושבים שאתם יכולים לשפר וירצו לדעת שאתם מטפלים בזה.
הם יעדיפו התייחסות לנושאים שיכולים להיות רלוונטיים לעבודה בארגון.

דוגמאות:
🤔 אולי זה קשור לעבודת הצוות שלכם

🤔 אולי זה קשור לעודף תכנון

🤔 אולי זה קשור לירידה לפרטים

הסרטון שחובה לראות- התכונות שכדאי לשפר

הטעויות שאפשר לעשות בתשובה לשאלת תכונות שליליות

  • אל תגידו "יש כמה דברים" – כי אז אתם מציגים רשימה למרות שביקשו דוגמא אחת. 
  • אל תגידו "לא יודעת" – כי זה אומר שלא התכוננתם לשאלה הכי מקובלת בראיונות אחרי שאלת "ספרי על עצמך"
  • אל תגידו "לא חושב שיש לי כאלה" – כי זה אומר שאתם חושבים שציניות או התחכמות היא משהו שהם מחפשים. 
  • אל תגידו "אני פרפקציוניסטית" –  כי גם אם זה נכון, תמים מצדכם לחשוב שהיום זה יעבור. פעם לפני שנים, זה היה רלוונטי. היום זה תשובה שמראה שלא השקעתם מחשבה. 
  • אל תגידו "יש הרבה דברים שקשה לי איתם, לא יודע מאיפה להתחיל" – כי זה אומר שאתם מתבלבלים בין ראיון לבין שיחה עם חברים.
  • אל תגידי "אני מעדיפה שלא לענות על זה" – כי זה אומר שאתם לא מבינים שזה ראיון עבודה ולא משחק טלוויזיה שאפשר לעבור לשאלה הבאה. 

איך לזהות את השאלה המסוכנת? 💣

הנה גירסאות אחרות לשאלת התכונות השליליות-

  • "מה היית מגדיר כחסרונות שלך?"
  • "אם הייתי שואל את המנהל שלך לגבי תכונה חלשה שלך בעבודה מה היה אומר?"
  • "מה היית רוצה לשפר בעצמך?"
  • "אם היית יכול לקחת קורס או הכשרה כדי לשפר משהו אצלך, באיזה נושא זה היה?"
  • "מה היית מגדירה כמשהו שאת חלשה בו?"
  • "מה המנהלים שלך יגידו עלייך שאת צריכה לשפר?"

כל אחת מהגירסאות הללו מובילה לאותו מקום של הצגת תכונה "שלילית".

שיחת ייעוץ חינם במרחק זום 🙂

כדאי לבוא עם ציפיות 🎁

לסיכום

עד כמה שהשאלה הזו "מה התכונות השליליות שלך?" היא נוראית.

תסתכלו על הצד החיובי של הראיון. 🤩

אם אתם מתראיינים –

א. סימן שקורות החיים שלכם מעניינים

ב. סימן שאתם מתקרבים בצעד נוסף לתפקיד הבא שלכם ושלכן.

רוצה להוביל את הראיון הבא?

ייעוץ אישי יכול לעשות את זה

שתפו .

הטיפים היו רלוונטיים?

כאן כדאי להירשם לטיפים מיוחדים עבורך

newsletter

שתפו .

אולי יעניין אותך גם

שעת ייעוץ במתנה!

בהרשמה לניוזלטר

newsletter
  • נרשמת? יגיע קישור ליומן שלי לקביעת פגישה
  • הייעוץ בטלפון או בוידיאו
  • נושאי ייעוץ אפשריים: כתיבת קורות החיים, הכנה לראיון העבודה, בכניסה למקום עבודה, התמודדות עם לקוחות בעסק הקטן, ניהול עובדים, מכירות לארגונים, פרזנטציה בארגונים.
דילוג לתוכן