מתראיינים? מה לשאול כדי לא ליפול

ראיון עבודה לתפקיד בארגון חדש הוא הזדמנות לוודא שאתם הולכים למקום טוב יותר מזה שעזבתם. לפניכם עצות איך לשאול בצורה חכמה כדי לוודא שטעויות שהיו בעבר לא תחזורנה על עצמן.

10 סיבות שמקום עבודה יכול לערער לך את הביטחון העצמי

בשנים האחרונות פגשתי גברים ונשים בגילים שונים, בדרגות בכירות שונות, מתעשיות שונות עם דבר אחד משותף. מקום העבודה הנוכחי/אחרון צילק אותם. הבטחון העצמי שלהם חוסל והאמונה שלהם במקצועיות שלהם התאדתה. 

אפשר היה לשמוע את זה בקול שלהם, אפשר היה לראות את זה על הפנים שלהם.

ומה איתך?

הנה מה ששמעתי מהם, אולי אחד הסעיפים מוכר לך

1. לא נתנו לך גב בעבודה. לא גיבו החלטות שקיבלת. לא גיבו פעולות שביצעת למרות שמינו אותך לבצע אותן. 

2. מידרו אותך. בין אם התפקיד שלך מזכיר אישי או משנה למנכ"ל, בתפקיד שלך היו אמורים לזמן אותך לישיבות מסוימות ולא עשו את זה.

3. לא נתנו לך קרדיט. למשל תמיד ביקשו ממך לסכם ממצאים בעמוד / בשני שקפים והם עלו עם זה להנהלה או דירקטוריון. אף פעם לא איפשרו לך להצטרף ו/או להציג בעצמך. וגם, ביקשו ממך לטפל בתהליך להכין חומר לבשל את הגורמים השונים והם היו באים וסוגרים כמו אדונים ומלכים שזה סבבה אבל אף פעם לא נתנו לך קרדיט.

4. לא נתנו לך סמכויות. למשל, התפקיד שלך VP מכירות. מתברר שאחד העובדים שלך, מנהל תיק לקוחות שמחזיק לקוחות אסטרטגיים של החברה מתחיל לחפש עבודה. בהנהלה מבקשים ממך לטפל בזה אבל לא נותנים לך סמכות לתת שכר ו/או תפקיד.

5. לא נתנו לך כלים מקצועיים. למשל ציפו ממך לטפל בסוגיות אדמיניסטרטיביות כמו להרים אירוע בינלאומי שעבר מפנים אל פנים לוירטואל ומי שטיפלו בזה עד עכשיו התפטרו כי הוציאו אותם לחל"ת והם נפגעו מזה כל כך ברמה הנפשית שהעדיפו להתפטר, אז לא היה על מי להפיל את התיק אז פנו אליך. אין לך בזה ניסיון. 

שיחת ייעוץ חינם במרחק זום 🙂

כדאי לבוא עם ציפיות 🎁

6. הפעילו עליך לחץ מתמיד. למשל תמיד ביקשו משימות קריטיות בסגנון קבינט הקורונה שזה אומר אחרי הדקה התשעים, לביצוע אתמול. שזה בניגוד גמור לאופי שלך. בכל פעם שביקשת לקבל המשימה עד יומיים לפני כדי להיערך, זה לא עזר.

7. הכריחו אותך לעבוד מסביב לשעון. למשל חשבו ש- 11 בלילה היא שעה רלוונטית לשלוח מיילים ולקבל תשובה ואז גם שלחו לך ווטסאפ "ראית את מה ששלחתי?". הדרך שלהם להגיד לך "אני יודעת שאסור לי לבקש ממך לעבוד מעבר לשעות העבודה, אבל אני צריכה את זה דחוף ורק רציתי לברר שראית". במילים אחרות, יצרו לך סביבת עבודה תובענית מבחינת שעות העבודה. בדיוק כמו באותה פעם בטיול שלך בהימליה, בטיפוס על הר, וזה נראה להם הגיוני לבקש ממך לעצור ולבדוק חוזה עם לקוח ולעבור עליו.

8. לא עובדים בצורה מסודרת. זה משהו שמאוד חשוב מבחינתך. למשל בחברה אין גאנטים ו/או אין ישיבות צוות קבועות ו/או אין סיכומי דיונים ו/או אין הגדרות תפקיד מסודרות.

9. אין אופק של התקדמות. למשל אין שיחות משוב ו/או אין דיוני שכר קבועים ו/או אין הגדרה בחוזה כל כמה זמן אפשר לקבל העלאת שכר ו/או אין בונוסים ו/או אין הערכה, הוקרה, תגמול מיוחד. ו/או לא מקדמים מבפנים. בכל פעם שנפתחות משרות, החברה עושה פחות או יותר הכל בשביל לגייס אנשים מבחוץ למרות שכל הזמן אומרים "אנחנו מאמינים בעובדים, אתם הנכס הכי חשוב שלנו".

10. אין בחברה משאבי אנוש ואם יש הן עובדות  בשביל ההנהלה ולא בשביל העובדים. למשל, בזמן הקורונה והסגר התייחסו מגעיל לאנשים וזה לא היה יותר טוב אחר כך. ו/או קודם הורידו משכורות לעובדים ורק אחר כך מלמלו משהו על תרומה זמנית של המנהלים לקופת החברה. ו/או אתם יודעים ממקור ראשון על עובדים שהתחננו לעזרה כלכלית / נפשית בזמן הסגר ולא הקשיבו להם. ו/או אתם יודעים ממקור ראשון על עובדים שהתלוננו על הטרדה מינית ולא עשו עם זה כלום. ו/או אתם יודעים ממקור ראשון על עובדים שהתלוננו על התעמרות ולא הקשיבו להם. ו/או בכניסה לתפקיד ראיתם על עצמכם וגם אצל אחרים, שכשאנשים נכנסים לתפקיד, אין תהליכים מסודרים של חפיפה, של העברת מידע על תפקיד או על הארגון עצמו, ואוריינטציה זו רק מילה.

גם הם מצאו עבודה

אין מצב שאתם עוברים למקום עבודה עם שם אחר אבל אותו אופי. אין מצב!!!

הדרך לברר באופן עקיף

איך לברר באופן עקיף לפני ראיון העבודה כדי לא ליפול לארגון עם התנהלות דומה לזו שעזבת?

    • דרך אתרים בהם עובדים מדרגים חברות, מדווחים על הנעשה בהן. למשל
      https://www.glassdoor.com/
      http://www.theworker.co.il/ranks
    • בגוגל לרשום את שם החברה + review. תקבלו חוות דעת עובדים, חוות דעת לקוחות ועוד. או בגוגל לרשום את שם החברה + תביעות.
    • להיכנס לעמודי הלינקדאין ופייסבוק של החברה, לראות מה מפרסמים שם ובעיקר אילו תגובות יש לעובדים ומנהלים. או לחפש עובדים/מנהלים של החברה בלינקדאין ולראות מה מפרסמים. האם למשל מתגאים בחברה שלהם על פעולות שעשתה למען הקהילה בזמן הקורונה, או מתגאים באיך בחברה מקבלים עובדים חדשים.

למצוא קשר לאנשים שעובדים שם או עבדו בעבר ולשאול שאלות ספציפיות כמו "מה המדיניות שלהם בחופשת לידה?", "מה המדיניות שלהם ואיך התנהגו בסגר?", "עד כמה לוקחים ברצינות תלונות של עובדים?", "עד כמה פועלים ברצינות לקידום מבפנים?" או "כמה אנשים את מכירה בחברה שהתקדמו?"

נעים להכיר, אני איריס מושקוביץ.

כל השיטות שקראת עכשיו נבדקו על בני ובנות אדם.

מבוססות על 20+ שנים של אימון אישי וארגוני.

כדאי לתרגל. כדאי לאמץ.

עוד דרך לוודא שהתקשורת שלך בעבודה ובחיפוש עבודה מלאת בטחון עצמי ולא מקלקלת או גורמת לפספוס.

מה דעתך?

הדרך לשאול באופן ישיר בראיון עצמו

איך לברר באופן ישיר בזמן תהליך המיון?

רוצים להיות אקטיביים בניהול הקריירה שלכם? סמנו לעצמכם כמשימה לעשות הכל כדי לא להגיע לארגון שנראה שונה אבל בעצם "סובל" מאותה התנהלות שגרמה לכם לרצות לעזוב את המקום הקודם.

תהליך המיון הוא הזמן לעשות זאת.

מותר לכם לשאול ולברר איך מודדים אתכם, מה מסלול הקידום, איזו השפעה יש למשוב השנתי או איך יגבו אתכם במקרה של החלטה דרמטית שתקבלו.

כי בתהליך המיון גם לכם מותר למיין אותם!

ההמלצה שלי – הכינו לעצמכם טבלה בסגנון הבא:
1. עמודה ימין – מה מפריע לכם במילים שלכם
2. עמודה ליד – במילים יפות. כמו שפעם אמרו שאין ספר או ספרית יש מעצבי שיער. אז אם מה שמפריע לכם זה……. במילים יפות זה….. מילים יפות זה מילים ארגוניות, שפה שנוגעת לצרכים של מקום עבודה, לתועלות עבור מקום עבודה ולא התמקדות בעצמכם.
3. עמודה אחרונה והכי חשובה – שאלת הלייזר. כי יש לכם אפשרות לשאול פעם אחת בנושא. לא מאה פעם לא לתקן את עצמכם תוך כדי לא לקרוא מהדף. אתם בריאון ויש לו כללים ברורים, הם שואלים ואתם עונים. אז כשאתם שואלים, זה כמו לייזר. בום לפנים. אתה אוהב אותי. לא "איך אני נראית היום?", אלא "אתה אוהב אותי?" בום לפנים.

הנה שלוש דוגמאות

מה מפריע לכם במילים שלכם מה מפריע לכם במילים יפות שאלת הלייזר
לא עוזרים להצליח בתפקיד, להבין מה קורה בחברה כניסה לתפקיד מה תהליך הכניסה לתפקיד? עד כמה מקובל אצלכם מנטור או באדי שמלווים?
לא סופרים אנשים ממטר, לא מעריכים קריטריונים להערכה אם נניח מישהו מציע תהליך התייעלות שחוסך סכום משמעותי לחברה, איך מתייחסים לזה כאן?
לא מקדמים אנשים, כשפותחים משרה ישר מפרסמים אותה בחוץ, הרבה פעמים מכניסים דרישות קבלה לתפקיד שאף אחד מבפנים לא יכול לעמוד בהן אופק התקדמות, סולם קריירה, איך אני תורם או תורמת לחברה גם שנתיים מהיום מה מדיניות הקידום בחברה? נניח אם נפתח תפקיד בעוד שנתיים שיש לי הידע והיכולות, עד כמה זה לגיטימי מבחינתכם שקודם כל עובדים יתחרו על המשרה לפני שפותחים אותה החוצה?

לסיכום

נצלו את הכעס אכזבה ועלבון שצברתם ממקום עבודה אחרון ואולי גם במקומות לפני כן. במקום להשאיר את הכעס בפנים, במקום לתת לו לאבן אתכם, להפחיד אתכם, להקטין אתכם. הפכו אותו לכח. הגדירו לעצמכם את הגבולות האדומים שלכם ופעלו בראיון העבודה בצורה יזומה כדי לברר שהמקום הבא יטיב איתכם.

רוצה להוביל את הראיון הבא?

ייעוץ אישי יכול לעשות את זה

שתפו .

הטיפים היו רלוונטיים?

כאן כדאי להירשם לטיפים מיוחדים עבורך

newsletter

שתפו .

אולי יעניין אותך גם

שעת ייעוץ במתנה!

בהרשמה לניוזלטר

newsletter
  • נרשמת? יגיע קישור ליומן שלי לקביעת פגישה
  • הייעוץ בטלפון או בוידיאו
  • נושאי ייעוץ אפשריים: כתיבת קורות החיים, הכנה לראיון העבודה, בכניסה למקום עבודה, התמודדות עם לקוחות בעסק הקטן, ניהול עובדים, מכירות לארגונים, פרזנטציה בארגונים.
דילוג לתוכן