שיעור לצפייה חופשית בנושא תכונה שלילית

שיעור לצפייה חופשית בנושא תכונה שלילית

שיעור 5 - איך לברור תכונה למשרה ואילו תכונות תמיד מתאימות

חלק א: איך לבחור תכונה שלילית למשרה?

עקרונות לבחירת תכונה שלילית:

1. שימו לב להקשר – מה חשוב לתפקיד ומה פחות?
בחרו תכונה שאינה בליבת התפקיד, אך עדיין אמיתית ורלוונטית.

 

2. אל תבחרו משהו שהוא קריטי להצלחה בתפקיד.
לדוגמה:
מועמד לתפקיד מנהל פרויקטים שאומר שהוא מתקשה בירידה לפרטים.
מועמד לתפקיד דובר שאומר שקשה לו לעמוד מול קהל.
מועמד לתפקיד כלכלן או חשב שאומר שהוא לא שם לב לפרטים קטנים במספרים.

 

3. תבחרו תכונה שאתם מרגישים בנוח לדבר עליה.
אם נושא מסוים מפעיל אתכם רגשית (כעס, תסכול, חוסר ביטחון), עדיף לבחור משהו אחר.

 

4. הקפידו שהתכונה לא תפגע בדרך שבה אתם נתפסים.
דוגמה ששמעתם בסרטון: מועמד למשרת מנכ”ל סטארטאפ קטן שהסביר שבעבר התקשה עם אקסלים, ולכן דחה את העבודה עליהם, אך עם הזמן פיתח שיטה – הוא מטפל בהם דבר ראשון בבוקר, לפני פתיחת מיילים או ישיבות.
אמנם הוא מציג חולשה שטיפל בה, אבל השאלה איך הוא נתפס, האם מי שצריך שגרה נוקשה יוכל להצליח בימים שלא תהיה לו שליטה מלאה על הלו”ז.

לכן, גם אם שיפרתם תכונה שלילית, חשוב לשקול איך היא נשמעת בהקשר של התפקיד.

חלק ב: אילו תכונות מתאימות כמעט לכל תפקיד?

כיום, אני מזהה כמה תכונות שיתקבלו בהבנה כמעט בכל תפקיד. תכונות שבחירתן כתכונה שלילית לא תפגע בכם, כי הן נתפסות כאתגרים טבעיים עבור רבים, גם למראיין או מראיינת שלכם: 
📌 שיווק עצמי ופוליטיקה ארגונית – רבים חשים שהם צריכים להשתפר בזה, וזה מקובל בכל תפקיד.

“בעבר נמנעתי מלהציג את ההישגים שלי כי לא הרגשתי בנוח לדבר על עצמי, אבל למדתי שחשוב לדעת להראות את הערך שאני מביא לארגון.”
📌 פרזנטציה מול קהל – אפשר לדבר על דקויות, כמו הבדל בין פרזנטציה וירטואלית לפיזית.

“כשאני מעביר פרזנטציות מול קהל גדול, אני עובד על טכניקות שמאפשרות לי להיות נינוח יותר.”

📌 שיחת חולין ומיומנויות נטוורקינג – הרבה אנשים לא מרגישים טבעיים בזה, וזה נתפס כהתפתחות מקצועית טבעית.

“אין לי סמול טוק טבעי. אני עובד בשביל זה”

כולם יכולים להזדהות

  • פסיכולוגים במכון מיון
  • הד הנטרים או חברות השמה
  • מגייסים בתוך הארגון אליו אתם רוצים להתקבל
  • המנהלים המקצועיים איתם תעבדו /  אליהם תדווחו
  • קולגות שיראיינו אתכם

גילוי נאות – לשימוש זהיר

השתמשו באחת מהתכונות הללו רק כאשר לא מצאתם שום תכונה אחרת שמתאימה לכם.

עשו זאת בזהירות ושימו לב שאתם בוחרים זווית ספציפית שמתאימה להקשר של התפקיד שלכם.

אני יודעת שכל האנשים, גם אלה שלכאורה זה המקצוע שלהם, אמורים להתחבר לזה ולהבין את הקושי. אבל אני גם יודעת שזה לא שחור ולבן.
לכן, אם אתם שוקלים להשתמש בתכונות כמו שיחת חולין, פוליטיקה ארגונית או פרזנטציה כמשהו לשיפור – תשתמשו בזה רק אם זה באמת נכון לכם.
אם אין לכם תכונה אחרת שמתאימה, אם כל השאר נראה בעייתי מדי או מזויף – אז זו יכולה להיות אופציה, אבל רק אם היא אותנטית לכם ולא כי אתם מחפשים “תכונה בטוחה.
הדרך הנכונה להציג את זה היא לא לומר ‘אני גרוע בזה’, אלא להראות התקדמות, למידה, והבנה מקצועית של הצורך להשתפר בזה.

👈 היכנסו לחומר העזר וראו הסבר מורחב ודוגמאות.

תכונות שעדיף להיזהר מהצגתן בראיון:

❌ ניהול זמן – כמעט כל תפקיד דורש יכולת ניהול זמנים טובה.
❌ סדר וארגון – נתפס כבסיסי לכל עובד מקצועי.
❌ יכולת תעדוף – קושי בזה עלול לרמוז על קושי בקבלת החלטות.