בשונה מסיפור הצלחה – כאן לא להכניס לרשימה מהלכים שגרמו נזק של ממש, למשל recall של מוצר או קנס שהחברה קיבלה.
רוצים לראות
🔹 שאתם יודעים להפיק לקחים.
🔹 שלא הכל דבש. אחרי הכל, אם לא טעיתם, סימן שלא עשיתם.
🔹 באיזה אופן אתם לוקחים אחריות על הדברים לעומת מאשימים גורמים אחרים.
🔹 איך אתם תופסים את עצמכם ואת המציאות שלכם ולהצליב את זה עם כל שאר המבחנים ובחנים ושאלות ותחקורים.
ההמלצה שלי – לזכור שזה ראיון עבודה ולא ספת הפסיכולוג ולכן לא להתייחס לשאלה של כישלון או משבר בצורה מילולית כמו “טעיתי שנשארתי יותר מדי זמן במקום הקודם” אלא להתייחס לזה כאל הזדמנות נוספת בתהליך המיון כולו להציג את עצמכם ואת היכולות שלכם.
3 דרגות כישלון
באופן כללי – מהלך שיזמת / היית מעורב בו ולא הגיע לכדי גמר.
באופן ספציפי – אני ממליצה לכם לחפש אחד מהמצבים שמייצגים שלוש דרגות אחריות:
או אירוע שהייתם מעורבים – לא יזמתם ולא הובלתם
או אירוע שניהלתם אותו מקצה לקצה – לא אומר שאתם יזמתם אותו
או אירוע שיזמתם אותו – לא אומר שגם ניהלתם אותו לכל אורך הדרך
שלושה סוגים של תוצאות שיחשבו לכישלון
לא הביא את התוצאה המתוכננת – הביא תוצאה סבבה אבל אחרת וזה עדיין כישלון מבחינתכם או פספוס.
לא הביא את התוצאה הרצויה – תוצאה לא רצויה כמו תופעת לוואי, השפעה נוספת אולי לא רצויה
כישלון מלא – לא קרה, לא עבד או חלילה ממש נגרם נזק.
עוד היבטים ליצירת רשימה קצרה של סיפורי כישלון רלוונטיים
כמה רחוק ללכת: חישבו על פרויקט או מהלך שהייתם מעורבים בו במהלך הקריירה שלכם. לפעמים הבחירה בנקודת הזמן תלויה לא רק בגודל הכישלון ומה לומדים עליכם ממנו, אלא בתזמון. אם אתם באותו תפקיד 7 שנים או 12 שנים. אז זה שונה מאשר מישהו או מישהי שעברו תפקידים (באותו ארגון או בין ארגונים) במהלך השנים.
סוגי תקלות – ברמת משאבים
בוצע אך לא בלוח הזמנים שנקבע – ברמה של “חשבנו שזה ייגמר בשלושה חודשים וזה נגמר בשמונה חודשים”. זו תקלה. זה כישלון.
בוצע אך לא בתקציב שנקבע – כמובן בדרך כלל זה יחשב כישלון אם מדובר בחריגה בתקציב. אבל אתם שואלים את עצמכם למה זה כישלון או פספוס.
בוצע אך עם פחות אנשים – בין אם מראש פחות אנשים מהנחוץ או תוך כדי כי שניים נניח התפטרו / יצאו למילואים ארוכים
חישבו על מה יכול להיחשב ככישלון – פרויקט או מהלך שהייתם מעורבים בו בצורה כזו או אחרת אבל בצורה משמעותית לא צלח, לא הגיע לקו הגמר בכלל, פשוט לא הצליח להתממש או לא הגיע לקו הגמר בתצורה המתוכננת בפרמטר אחד (למשל מהרשימה למעלה, או בכמה פרמטרים מהרשימה).
אבל בעיקר
למה אתם מגדירים את זה ככישלון? מדוע זה היה אירוע מכונן בקריירה שלכם?
מה עשיתם? איך טיפלתם? (בזמן אמת אם זה היה רלוונטי)
אילו לקחים הפקתם? מה ההשפעה של זה עליכם כיום?
חשוב לשים לב לדוגמא בסוף הסרטון
בסרטון אני משתפת בדוגמא לכישלון מתקופת התואר הראשון ומסבירה שגם אם זה עונה על כל הקריטריונים, לדעתי הוא לא הסיפור האידאלי לשתף בו בגלל שהוא מהעבר הרחוק.
אבל אם בראיון ישאלו אותה על התמודדות עם לחץ שהוא מובנה בתוך תחום העיסוק של ניהול אגף כספים. או אם ישאלו אותה למה היא מנהלת טובה. היא תוכל להביא את הסיפור הזה כדי לתמוך בטיעונים שלה.
בין אם בטיעון של התמודדות עם לחץ.
בין אם בטיעון של יכולת למנטר (מלשון מנטורינג) לצוות.