תקשורת במעלה המדרג ההיררכי בארגון
תקשורת עסקית במעלה המדרג ההיררכי
מטרת הקורס: לאפשר לכל אחת ואחד מכם לבחון את הדרך בה אתם מתקשרים מידע לדרג שמעליכם כך שאתם נתפסים במיטבכם.
דמיינו מנהלת מוצר בחברת סטארטאפ שמעדכנת את המנכל על תוכניות הפיתוח של המוצר. יש גם בעיות והיא מעדכנת גם לגביהן. אבל מה היא לא עושה? היא לא נותנת המלצות שלה, לא מציגה פתרונות אפשריים.
אחרי שהמנכ”ל אמר לי שהוא לא מבין למה הוא צריך לשאול כדי לקבל את המידע. שאלתי אותה – מה את בוחרת לומר למנכל? והיא ענתה – את מה שקורה. את העובדות.
וכששאלתי – ומה לגבי המלצות שלך? היא אמרה – אם הוא שואל, אני אציג. כמובן.
אז המטרה של הקורס הזה היא לוודא שבכל אחד מחמשת המצבים הארגוניים שתראו כאן – אתם תמיד תצאו טוב יותר מכפי שאפשר.
בונוס – איך לתת המלצות כשלא מבקשים ולא מצפים.
איך לדבר בשפה זהירה. כשאתם בדרג שלא מאפשר לכם או בתפקיד שלא מאפשר לכם לומר את הדברים במלואם.
להלן חמישה מצבים של תקשורת למעלה במעלה המדרג ההיררכי בארגון.
- דיווח סטטוס
- דיווח על משימה
- דיווח תקלה
- חוות דעת
- בקשה
כל החמישה מיועדים לתת מידע למנהל מעל בכדי שיוכל/תוכל לקבל החלטה או להעביר את המידע הלאה לדרג גבוה יותר.
מתרחשים בשוטף
- בפגישה אישית – דיווח על משימה (ברוח “שתולים באדמה” מהמפגש הקודם. ישיבה 1:1 עם הבוס, ישיבה שוטפת של עדכון
- בפגישה קבוצתית – דיווח סטטוס (בארגונים רבים יש פורמטים קבועים להצגת סטטוס התקדמות בפרויקט)
מתרחשים מדי פעם
לבקשת הארגון
- דיווח תקלה
- מתן חוות דעת – מדי פעם יבקשו לשמוע מכם כעובדים את חוות דעתכם בנושאים מסוימים, למשל “מה דעתכם על הקורס שעברתם?” או “מה דעתכם על מסיבת הפורים?”. יש כאלה שלא יגיבו, יש כאלה שיסתפקו בציון, ויש מי שלוקחים את ההזדמנות ונותנים חוות דעת.
ביוזמה שלך
- הצגת בקשה עבורך ועבור הצוות שלך (למעט בקשה להעלאת שכר).
יתרונות המצבים עבור עובדים: יכולים להתכונן מראש
המטרות שצריכות להיות לנגד עיני עובדים: לארגן את הדברים והמחשבות בדרך יעילה כך שהמנהל מעל יוכל לקבל החלטות והם יתפסו לטובה
- כעובדים מקצועיים שמכירים את פרטי עבודתם.
- כעובדים אחראים שבודקים ומבררים.
- כעובדים בעלי ראייה מערכתית שרואים את הארגון וטובתו.
- כעובדים ביצועיסטים שלוקחים על עצמם משימות.
הדברים לעיל נכונים לעובדים בכל דרג גם ברמת מנכ”ל המדווח לדירקטוריון.