בהצגת דוחות כספיים – היו פרשנים ולא שדרנים

הצגת דוחות כספיים לישיבת דירקטוריון - אתגר הפרזנטציה למנהלים - איריס מושקוביץ
אתגר הפרזנטציה בהצגת דוחות כספיים. מי אמר דוחות כספיים זה קל להציג וקיבל מבט נוזף? אתם סמנכ"לי/ות כספים או שותפי ביקורת בפירמת רואי חשבון ויודעים שהצגת דוחות כספיים היא הכל חוץ מאשר מידע שקל להציג. השאלה היא מה אתם עושים. על מה אתם מקפידים? איך אתם ממצבים את הערך המקצועי שלכם?

מה בין פרשנים ושדרנים בעולם הספורט להצגת דוחות כספיים?

במשחקי ספורט ובמיוחד כדורגל וכדורסל, יש שני סוגים של "מלווים קוליים". הפרשנים והשדרנים. ההבדל ביניהם הוא לא בידע הספורטיבי שלהם, גם לא באוצר המילים או בטון הדיבור. ההבדל הוא במטרה שהם משרתים אותנו, הקהל.

השדרנים

שדרני הספורט

השדרנים דרושים לנו כשאנחנו לא ליד מסך ולא יכולים לצפות במשחק.

לכן אנחנו מאזינים למשחק. כדי שיספרו לנו מה קורה שם.

השדרנים צריכים להקפיד למסור לנו את הנעשה במגרש ותו לא.

הם חייבים! לומר לנו מי מוסר את הכדור למי, היכן הוא נמצא על המגרש, וכמה זמן חלף מתחילת המשחק.

השדרנים הטובים נצמדים לנעשה על המגרש ומדווחים רגע אחרי רגע את הנעשה ברמת עובדות.

להציג דוחות כספיים בכובע של שדרני ספורט

גם בהצגת דוחות אפשר להציג את הנתונים בלבד. אולי כי אתם אומרים לעצמכם

  • "מי אני שאחליט עבורם?"
  • "אני אתן את העובדות והם יחליטו מה הם עושים איתם"
  • "התפקיד שלי לתאר להם את תמונת המצב של "המגרש" הפיננסי"

אבל זה לא מספיק

הפרשנים

פרשני הספורט

הפרשנים דרושים לנו כשאנחנו צופים במשחק מרחוק ולא נמצאים במגרש.

אנחנו צופים במשחק כדי לחוות אותו.

לכן הפרשנים צריכים לתת לנו מידע נוסף מעבר לידוע לנו.

שהרי אנחנו כבר צופים במשחק ולכן אנחנו יודעים מי מוסר למי, ואנחנו יודעים כמה זמן חלף מתחילת המשחק.

פרשנים טובים יתנו הסבר וחוות דעת על ההרכב הפותח, על נסיבות הישיבה על הספסל של שחקן מסוים.

הם יתנו פרשנות הנוגעת להתנהגות המאמן והם בדרך כלל יתנו חוות דעת שלהם על איכות המשחק.

הפרשנים הטובים הולכים הרבה מעבר לעובדות ומדברים בהקשר היסטורי, או תובנות מהותיות.

 

להציג דוחות כספיים בכובע של פרשני ספורט

גם בפרזנטציה של הצגת דוחות זה נכון שיבינו הרבה מעבר לנתונים.

את הדוחות הם יודעים לקרוא. שזה המידע הגלוי שמוגש במבנה קבוע. 

אבל המשמעויות שעומדות מאחורי הנתונים לא תמיד גלויות לעיניהם. למשל:

  • למה נעשתה החלטה לדווח על פעילות מסוימת בשונה מהדוח הקודם.
  • מה המשמעות של המעבר למטבע אחר. ואולי איך רגולציה חדשה משפיעה על מבנה הדוח.

מה ההנהלה והדירקטוריון צריכים מכם?

הם לא צריכים אתכם כשדרנים המסבירים להם את הדוח והמבנה שלו, כיצד בוצע איסוף הנתונים או כיצד בוצעה עבודת הביקורת.
מה שהם צריכים מכם זו הפרשנות שלכם והתמונה הרחבה.

  • הראו להם את הנתונים בפרספקטיבה – היסטורית למול תקופות קודמות או בפרספקטיבה מסחרית ושיווקית למול חברות אחרות או מגמות בעולם ובתעשייה שלכם.
  • אפשרו להם לחוות את המידע – להסתכל עליו לעומק או במבט על כשאתם לוקחים אותם לסיור של 360 מעלות לתוך הנתונים והתובנות העסקיות.
  • תנו להם כלים לקבלת החלטות – אל תשכחו להוסיף המלצות. הם זקוקים!!! לחוות הדעת שלכם ולהמלצות שלכם למה לשים לב ומה להמשיך ולבחון.

זיכרו! הם לא צריכים אתכם כדי שתקריאו להם את הדוחות, הם צריכים אתכם כדי שתעשו להם שכל בדוחות.

הפסיקו להציג מספרים והתחילו להציג סיפור
הפסיקו להציג נתונים והתחילו להציג מידע

לסיום, להצלחה שלכם כ- CFO רכיבים רבים

התמקדתי כאן באחד מהם. בגישה המקצועית והניהולית שלכם בעת היערכות להצגת דוחות כספיים.

הזמנתי אתכם לעזוב את עמדת השדרן והנתונים ולעבור לעמדת הפרשן שנותן את התמונה המלאה.
ומה עם העובדים שלכם? אולי זו הגישה שלכם כבר היום, אבל העובדים שלכם כשהם מציגים לכם נתונים, איזו עמדה הם תופסים?
אם אתם מעדיפים לקבל משהו מעבר לעובדות ונתונים, יתכן וכדאי לבקש ולהנחות.
חישבו על כך.

רוצה שכולם בארגון ידעו להציג בהצלחה?

סל טכניקות יכול לעשות את זה

שתפו .

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

כל הדרכים
ליצור איתי קשר

ואפשר גם כאן

שתפו .

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אולי יעניין אותך גם

שעת ייעוץ במתנה!

בהרשמה לניוזלטר

  • נרשמת? יגיע קישור ליומן שלי לקביעת פגישה
  • הייעוץ בטלפון או בוידיאו
  • נושאי ייעוץ אפשריים: כתיבת קורות החיים, הכנה לראיון העבודה, בכניסה למקום עבודה, התמודדות עם לקוחות בעסק הקטן, ניהול עובדים, מכירות לארגונים, פרזנטציה בארגונים.