בדיווח להנהלה – תמליץ כדי לא להחמיץ

בדיווח להנהלה – תמליץ כדי לא להחמיץ | איריס מושקוביץ
בעת הצגת פתרון לבעיות בדיונים פנימיים בתוך הארגון מומלץ להציג חלופות. השאלה היא האם בנוסף לתיאור החלופות ופירוט יתרונות וחסרונות אפשר להמליץ על החלופה המתאימה.

התשובה היא שזה תלוי במנדט שקיבלתם מהמאזינים שלכם והנה שלושה מצבים אפשריים:

המצב הראשון והאידיאלי – קיבלתם מנדט לתת המלצה. אתם יכולים לומר, "ביקשתם את ההמלצה שלנו, וכדי להציג אותה נציג את החלופות שעמדו בפנינו ואת השיקולים הקשורים בהן." בכך אתם אומרים מראש שמה שאתם מציגים הוא המלצה על החלופה המועדפת עליכם.
המצב השני – אין לכם מנדט רשמי לתת המלצה, ואתם בכל זאת רוצים להתייחס לנושא. אתם יכולים לומר, "הנה החלופות שאיתרנו, והנה היתרונות והחסרונות שלהן" ובסוף, להוסיף ולומר, "ברשותכם, היינו להציע לכם לתת את הדעת על חלופה מסוימת משום ש… כלומר, אתם מציעים להם לבחון יותר לעומק חלופה מסוימת.
המצב השלישי – כשאין לכם מנדט רשמי לתת המלצה, או שמבחינה פוליטית אתם חשים שלא נכון שתאמרו זאת מפורשות, אך אתם בכל זאת מעוניינים להציג את ההמלצות שלכם הבהירו באופן גלוי "ביקשתם שאציג חלופות וכך אני עושה, את ההחלטה אני משאיר לשיקולכם." 

המשיכו בדרך עקיפה להצגת  ההמלצה שלכם.

הדרך העקיפה הפשוטה. רוצים לגרום למאזינים שלכם להימשך לחלופה ספציפית? תארו באריכות את המועדפת ובקיצור רב את האחרות. כי כך יהיה די ברור איזו חלופה אתם מעדיפים.
הדרך העקיפה המחוכמת. שמרו על "עקרון האיזון" (מושג שפיתחתי). לצורך כך תארו את כל החלופות באותו נפח זמן ובעיקר על פי אותם קריטריונים מגובים בדוגמאות, יתרונות וחסרונות. אז תוכלו להבהיר מהי ההמלצה שלכם על ידי כמה הבדלים בצורת ההצגה של כל אחת.
1. דוגמאות – הציגו את החלופה המועדפת עם דוגמה כיצד היא תעזור להגיע למטרה, ואת האחרת/אחרות עם דוגמה כיצד היא תפגע או תפריע.
2. יתרונות – תארו את החלופה המועדפת בתוספת של יתרון מסוים; למשל, שהיא "נוחה במיוחד", לעומת האחרת שהיא רק "נוחה באופן סביר".
3. חסרונות – הציגו לחלופה המועדפת חסרונות פחות משמעותיים לעומת אלה הטמונים בחלופה האחרת.
ואז אם השומעים ישימו לב, אולי אפילו יגידו, "נראה שאתם מעדיפים את… נכון?", הרי שהם מאפשרים לכם להביע את דעתכם אף שרשמית לא ביקשו את המלצתכם.

הדרך הסמויה להביע את דעתכם. שיטה סמויה היא כזו שהשומעים אינם מודעים לה כלל. זה יכול להיות משהו קטן בניגון של הקול, בקצב הדיבור, בקשר העין. משהו בדוגמה שהוא חי יותר, מעניין יותר, כלכלי יותר. משהו בתיאור החלופה המועדפת בעיניכם מושך יותר, והמאזינים, בלי להבין מדוע, יעדיפו אותה בסופו של דבר. בקיצור, הציגו את החלופה המועדפת בקצת יותר התלהבות מאשר את האחרת.

לסיכום, בדיונים פנים ארגוניים מול גורמי הנהלה, בבואכם להציג פתרון לבעיה, וודאו שהמידע שהמאזינים מקבלים מכם מגיע תמיד בתוספת הערך המוסף שלכם, כמו למשל המלצה שלכם.

פרזנטציה ודיבור בפני קהל בארגונים – כלים מעשיים בפרזנטציה ארגונית למנהלים בתחילת הדרך ולהנהלה בכירה ומנוסה, הם חלק מחבילת שירותי SMP לארגונים.
בייעוץ אישי או בהכשרה קבוצתית.

רוצה שכולם בארגון ידעו להציג בהצלחה?

סל טכניקות יכול לעשות את זה

שתפו .

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

שעת ייעוץ במתנה!

בהרשמה לניוזלטר

  • נרשמת? יגיע קישור ליומן שלי לקביעת פגישה
  • הייעוץ בטלפון או בוידיאו
  • נושאי ייעוץ אפשריים: כתיבת קורות החיים, הכנה לראיון העבודה, בכניסה למקום עבודה, התמודדות עם לקוחות בעסק הקטן, ניהול עובדים, מכירות לארגונים, פרזנטציה בארגונים.