איך עונים לשאלה – מה הן התכונות הטובות שלכם?

איך עונים על השאלה מה הן התכונות הטובות? איריס מושקוביץ
ראיון זו חוויה לא נחמדה, בלשון המעטה. איך מקילים על עצמכם? מכינים ומתרגלים תשובות לרשימת השאלות הקלאסיות. אחת מהן היא – מה הן התכונות הטובות שלכם. לפעמים ביחיד – תכונה. לפעמים ברבים – תכונות. לפעמים בניסוח אחר – תכונה שאת מאוד גאה בה או תכונה שמאוד מעריכים בך או תכונה שמנהלים שלך מאוד מעריכים בך. שורה תחתונה – אתם צריכים לפרגן לעצמכם ובגדול. אפשר להתעצבן, אפשר להיות ציניים ואפשר להפגיז. הנה התובנות והתבנית שמקצרים את זמן ההכנה כך שתוכלו להתמקד בתרגול.

מה עושים עם השאלה הזו?

כן, אף אחד או אחת לא אוהבים להשיב לשאלה הזו. מצד שני, בתהליך הראיונות, היחידים או היחידות שיכולים לספר דברים טובים עליכם זה אתם. יותר נכון, הגורם העיקרי שאתם יכולים לשלוט על מה שיצא לו או לה מהפה זה על עצמכם. ואם אתם לא תספרו, מה יספר?. כל שכן, זו שאלה ישירה מאוד שצריך להשיב עליה כך שאין לכם ברירה אלא להשיב. לא צריך להצטנע.

מה זה טובות?

מהניסיון שלי זה אומר שאתם בוחרים תכונות שיש להן משמעות להצלחה בתפקיד המסוים אליו אתם מתראיינים. דרך אחרת לבחור על מה תדברו היא לבחור תכונה שמדגישה את הצד המקצועי והרציני שלכם כעובדים או מנהלים. בקיצור, תכונות שעוזרות לכם / מקדמות אתכם / תורמות לכם להצליח בעבודה. ואם זה הריאיון הראשון אז תכונות שעוזרות לכם להצליח בלימודים. (בהמשך תמצאו רשימה חלקית של תכונות)

מבנה התשובה לתכונה חיובית על פי איריס

מה שעוזר לי מאוד זה __________ (כותרת התכונה) לדוגמא……………… וזה עוזר לי כי………………

לדוגמא
"מה שעוזר לי מאוד זה כושר ביטוי גבוה בכתב, לדוגמא אני יכול לכתוב מסמכים מורכבים כמו .. וכמו… בצורה מאוד ברורה לכל אחד שקורא את המסמכים וזה עוזר לי בעבודה כי קל לי יחסית לקבל אישורים לתקציבים ותוכניות עבודה בגלל שהדברים ענייניים וברורים וגם קל לי יחסית להמשיך לעבוד משום שאני לרוב כותב מסמך פעם אחת ולא כמה פעמים"

איך להכין את עצמכם?

מוזמנים להכין לעצמכם טבלה ובה תבחרו 2-4 תכונות / יכולות / כישורים שעוזרים לכם בתפקיד, הסבירו כדי שיבינו למה אתם מתכוונים, הבהירו איך התכונה עוזרת לכם והכינו דוגמא להמחשה קונקרטית. בעצם אתם מכינים לעצמכם "בנק" אפשרויות כדי למשוך ממנו מה שיתאים לראיון ספציפי. בראיון עבודה עצמו אין לתת יותר מתכונה אחת אלא אם ביקשו מכם מפורשות.

לדוגמא

נספח א' – דוגמאות לתכונות

דוגמאות לתכונות אופי / יכולות שיש בהן כדי לתרום להצלחה בתפקיד
• יכולת עבודה בצוות
• יכולת עבודה עצמית
• יכולה להניע צוות
• יכולת לבנות מבנה ארגוני של יחידה / צוות שהוא נכון
• יכולת גבוהה של ניתוח מצבים
• דרך ייחודית בקבלת החלטות
• תפיסה ביצועיסטית
• חשיבה יזמית
• יכולת גבוהה בניהול משא ומתן
• יכולת מצוינת בעמידה מול קהל והעברת מסרים
• יכולת גבוהה בכתיבת מסמכים / תיעוד
• סדר וארגון במשימות ומסמכים ויכולת לתעדף משימות

נקודות למחשבה לתכונות לפי סוג התפקיד
• תפקידי ביצוע וניהול: אחריות, מסירות, חריצות, מנהיגות, החלטיות, כושר ארגון וסדר, לויאליות, יוזמה, חברתיות, הישגיות, דינאמיות, כושר שכנוע, ייצוגיות, סמכותיות, הנעת עובדים.
• ספציפית בתפקידי שיווק מומלץ להוסיף: יצירתיות, יחסי אנוש, יוזמה ותכנון.
• ספציפית לניהול מכירות מומלץ להוסיף: יכולת שכנוע, אנרגטיות, יוזמה, יצירתיות.
• ספציפית לניהול כספים מומלץ להוסיף: יכולת ארגון, דייקנות, אחריות וסדר.
• ספציפית לניהול כוח אדם מומלץ להוסיף: כושר הדרכה, כושר ארגון, יחסי אנוש.

נספח ב' - דוגמאות לתשובות

מוזמנים לקרוא הדוגמאות להלן ולזהות את התבנית
מה שעוזר לי מאוד זה __________ (כותרת התכונה)
לדוגמא………………
וזה עוזר לי כי………………

"מה שעוזר לי מאוד זה ביטחון עצמי גבוה, לדוגמא אני יכול לעמוד מול מספר רב של אנשים ולהרצות בלי לפחד או לרעוד. תכונה זו עזרה לי מאד בשירותי הצבאי כאשר נדרשתי לעמוד מול עשרות ואפילו מאות חיילים ולהעמיד אותם למסדר, או לחילופין להעביר חומר מקצועי מול אנשי מקצוע מהתחום"

 

"תכונה נוספת היא עמידה בלחצים, בשירותי הצבאי נתקלתי במספר לא קטן של סיטואציות קיצוניות בהן פיתחתי חסינות ללחץ, ומסוגלות לתפקד במצבים כאלו, לדוגמה, חייל שנמצא תחת פיקודי בקורס, בעל נטיות אובדניות עמד לקפוץ מקומה 4 במגוריו ואני נדרשתי לדבר איתו ולמנוע ממנו לעשות זאת. מקרים כאלו, עזרו לי להתמודד עם מצבי לחץ גם בחיי האישיים בצורה חדה ומחושבת".

 

"מה שעוזר לי מאוד זה החלטיות. לדוגמא, אני עובד בסביבה בה כל הזמן מתעוררות בעיות שצריך לפתור ותמיד ישנם מספר פרמטרים בלתי ידועים. במצב זה חייב לדעת לקבל החלטה על דרך הפעולה ולהיות ממוקד ולדבוק בפתרון שבחרתי על מנת להתקדם ולהגיע לפתרון הבעיה. פרמטר הזמן הינו מאוד קריטי מפני שאני עובד בחברה יצרנית והספקת המוצרים ללקוח בזמן היא ערך עליון – מה שלא מאפשר להתמהמה ודורש יכולת קבלת החלטות טובה ומהירה. ולכן זה עוזר לי להיות טוב במה שאני עושה ולהצליח בתפקידים שביצעתי עד כה".

 

"היותי דינאמי עוזר לי מאוד. אני יודע להתאים את עצמי לשינויים התמידיים המתרחשים בסביבת ההייטק בה אני עובד. אני פתוח לשמוע פתרונות יצירתיים ובלתי שגרתיים מאחרים ולא לדבוק בכוח בפתרון שאני הצעתי אם הוא פחות טוב. וזה הופך אותי לשחקן מפתח אשר קל לעבוד איתו בקבוצה. כתוצאה מכך עובדים ומנהלים ממחלקות שונות מעריכים אותי ואוהבים לשתף אותי בפרוייקטים מעניינים".

שורה תחתונה, אין דרך להגיע לתפקיד הבא, בתוך הארגון שלכם או בארגון אחר, בלי להתראיין. לפעמים לא תצטרכו להעביר קורות חיים, לפעמים לא תצטרכו להתמודד עם מבחנים, אבל ראיון עבודה תמיד יהיה שם.
המזל – השאלות הקלאסיות ידועות מראש ולכן אפשר להתכונן. שאלת תכונות טובות על כל הגרסאות שלה נחשבת לקלאסית. התבנית שאני מציעה לכם קצת פחות קלאסית ולכן גם עושה את ההבדל.
הבטיחו לעצמכם את האפשרות להיות מוכנים היטב כדי להפגין נחישות, נינוחות ואסרטיביות.

תודה שקראתם.

שלכם, איריס

שתפו .

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin